Cercei cu colț, ca la Ciuciuleni

La Ciuciuleni este de mult înrădăcinată tradiția de a purta „cercei cu colț”, de obicei în formă de frunză (sau inimă) și mai rar rotunzi, acesta fiind un indiciu clar al locului de baștină. Unele fete îi primeau ca dar de nuntă din partea părinților sau ca moștenire de la bunici. Această podoabă era confecţionată din monede de aur sau de aramă în ateliere de către meşterii bijutieri sau de către aurarii ţigani. Fetele din familii mai înstărite se alegeau și cu lefți de aur la gât, ca însemn al avuției. În tradiția locală a existat multă vreme credința că de femeia care nu poartă cercei se prind repede blestemele. Circula şi credinţa că dacă femeia nu ar purta podoabe pe lumea asta, pe cealaltă lume ar purta la gât şerpi sau alte asemenea târâtoare.

11-cei-mai-raspanditi-cercei-la-ciuciuleniPână în zilele noastre, aproape toate femeile de la Ciuciuleni poartă cercei de aur cu colț, așa cum odinioară purtau cu mândrie răzeșoaicele. Asemenea cercei se poartă și la Lozova, în satul vecin. De multe ori și în cele mai diverse locuri, atunci când spuneam că sunt din Ciuciuleni, eram pe loc întrebată: „Acolo unde aveți garduri înalte și femeile poartă cercei cu colț?”

Oricare ar fi motivele, dar în copilărie tare mi-am mai dorit să port cercei cu colț, ca la Ciuciuleni. Poate din cauza că tânjeam enorm după satul meu natal, fiind nevoiți să locuim vreo zece ani în alt sat. Pe la vârsta de nouă-zece ani, am convins-o totuși pe mama să-mi facă și mie cercei „ca la Ciuciuleni”. I-am purtat doar puțin, pentru că venise vara, iar eu eram soră de cruce cu bicicleta și drumurile, astfel încât în goana de pe o vale nebună, în euforia vitezei, mi-am pierdut un cercel. Mare mi-a fost ciuda și căutarea zadarnică.
Dar povestea mea nu e atât de tristă ca cea care mă bântuie de vreo 7-8 ani încoace, de când am aflat-o… E vorba de o familie din Ciuciuleni, dar putea fi de oriunde. Începe ca o poveste și se termină ca o viață.
Erau doi copii la părinți – o fată și un băiat – și împreună au trecut prin toate bucuriile și nenorocirile pe care le rezervase viața, în generozitatea ei, până la vârsta când trebuiau să-și facă fiecare cuibul său. Băiatul era mezinul și, așa cum e tradiția la Ciuciuleni, a rămas în casa părinților „până moartea îi va despărți”. Fata s-a măritat și a trecut cu traiul la soț, care își avea casa chiar alături. Ca și cum a trecut peste gard. Mama fetei a hotărât să-și scoată cerceii cu colț de la urechi – venise timpul – ca să-i dăruiască fiicei. Nora, care locuia în aceeași casă cu socrii, a văzut și s-a revoltat, a făcut scandal și i-a interzis cumnatei să mai vină în casa lor, adică în casa părintească…
Au trecut mulți ani, foarte mulți – 20 de ani!!! – de când cumnatele nu-și mai vorbiseră. Între timp, mama bătrână se uita prin ferestruica îngustă peste gard, s-o vadă pe fiică-sa când a ieși la gard, ca să-i aducă mâncare. Alteori, fiica punea mâncarea într-o oală și o învelea într-o cârpă pe care o lega de vârful unei nuiele, cu al cărei vârf bătea ușor în fereastra mamei. Aceasta din urmă deschidea geamul și-și primea porția de bunătate… Apoi s-a petrecut și ea din viață, cu toate bucuriile și necazurile vieții încurcate. Dar viața are legitățile ei. După cei 20 de ani, nora cea supărată din cauza unor cercei cu colț suferă un atac cerebral și rămâne paralizată – putea să întoarcă doar capul… Cine s-o ajute?! A venit cumnata și a îngrijit-o timp de câțiva ani, până în ultima clipă. Cum se apropia de biata suferindă, auzea zilnic aceeași rugăminte tânguită: „Fa (numele ei), iartă-mă, fa!” În fiecare zi de la Dumnezeu răsuna o voce ca o rugăciune – fa, iartă-mă, fa… Și a iertat-o. Iar acei cercei cu colț, probabil, stau în vreun colț de sertar, mai în dos, ca să nu se vadă, ca să nu răscolească niște amintiri.

Lasă un răspuns

